Gwarancja ubezpieczeniowa Intertour – krakowskiego biura podróży, które w piątek ogłosiło niewypłacalność, opiewa na 208 tys. zł. Według przedstawicieli branży, klienci tego operatora będą mieli problemy z odzyskaniem wszystkich pieniędzy wpłaconych na wycieczki.

208 tys. zł to za mało, by wszyscy klienci odzyskali całość pieniędzy wpłaconych na wycieczki – uważa przedstawiciel branży turystycznej Jarosław Kałucki. Gwarancja w wysokości 208 tys. zł to jedynie ok 800 zł na osobę, podczas gdy wartość przeciętnej rezerwacji na osobę, w skali całej branży to ok. 2,5 tys. zł - podkreśla Kałucki. Z gwarancji w pierwszej kolejności będą pokrywane koszty wynajęcia autokarów, którymi turyści wracają do kraju. Według szacunków wyniosą one ponad 100 tys. zł.

W piątek zarejestrowane w Krakowie biuro podróży Intertour złożyło do Marszałka Województwa Małopolskiego oświadczenie o niewypłacalności. Biuro posiada gwarancję ubezpieczeniową dla organizatorów turystyki wystawioną przez Towarzystwo Ubezpieczeń Inter Polska S.A. Środki z tej gwarancji w pierwszej kolejności pokryją koszty powrotu turystów do kraju. O zwrot wpłat mogą się starać także osoby, których wycieczki nie doszły do skutku. Według wstępnych informacji takich osób jest ok. 250.

Do Polski wróciła już pierwsza grupa 69 turystów Intertour. Za granicą pozostaje jeszcze 112 klientów biura – będą oni wracać autobusami z Bułgarii, Czarnogóry, Chorwacji i Albanii do Polski 7 i 12 sierpnia.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 2013 r. do ustawy o usługach turystycznych minimalną wysokość sumy gwarancyjnej ustala się w odniesieniu do rocznego przychodu organizatora turystyki. W przypadku biura, które sprzedaje wycieczki do państw europejskich z wykorzystaniem innego środka transportu niż transport lotniczy wynosi ona od 28 tys. euro do 50 tys. euro w zależności od terminu pobierania przedpłat na sprzedawane wycieczki.